Bez względu na rodzaj wykonywanej pracy pracodawca jest zobowiązany do zapewnienia pracownikom napojów chłodzących jeżeli temperatura na stanowiskach pracy przekracza 28 stopni Celsjusza. Są również określone normy temperatur jakie powinny obowiązywać na stanowiskach pracy.
Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 28 maja 1996 r. w sprawie profilaktycznych posiłków i napojów § 4.1 (Dz. U. Nr 60, poz. 279) pracodawca powinien zapewnić pracownikom napoje zatrudnionym:
- w warunkach gorącego mikroklimatu (powyżej 25°C),
- przy pracach na otwartej przestrzeni przy temperaturze otoczenia poniżej 10°C lub powyżej 25°C,
- przy pracach związanych z wysiłkiem fizycznym, powodującym w ciągu zmiany roboczej efektywny wydatek energetyczny organizmu,
- na stanowiskach pracy, na których temperatura spowodowana warunkami atmosferycznymi przekracza 28°C.
Napoje chłodzące przysługują pracownikom wtedy, gdy temperatura przy stanowiskach pracy przekracza 28°C, natomiast jeśli tak nie jest, to wówczas nie przysługują.
Pracodawca:
- nie ma obowiązku aby w pomieszczeniach, gdzie pracują pracownicy, była zamontowana klimatyzacja czy też rolety w oknach, co mogłoby spowodować ochłodzenie pomieszczenia.,
- nie może określać limitów napojów chłodzących przysługujących pracownikom (muszą być one dla niego dostępne przez cały dzień roboczy),
- zapewnia pracownikom dostęp do napojów chłodzących tj. woda mineralna czy też gazowana, jednak nie zaliczają się do tej grupy soki i inne tego rodzaju napoje,
- nie powinien wypłacać pracownikom ekwiwalentu za napoje chłodzące może jedynie, po złożeniu żądania przez pracownika, zwrócić mu pieniądze za zakup wody ale tylko w przypadku, gdy pracodawca takowej wody nie dostarczył na stanowiska pracy,
- określa rodzaj dostępnych napojów dla pracownika,
- powinien dostosować temperaturę przy stanowiskach pracy tak aby była odpowiednia do wykonywanej pracy.
Natomiast jeżeli chodzi o temperaturę w pomieszczeniach:
- pracy , to nie może być niższa niż 14°C, chyba, że nie ma innej możliwości ze względu na warunki technologiczne,
- biurowych i w miejscach gdzie jest wykonywana lekka praca fizyczna, tonie powinna poniżej 18°C,
- gdzie przebywają pracownicy młodociani, to nie powinna przekraczać ona progu 30°C przy wilgotności powietrza 65%.
Normy temperatur jakie mogą obowiązywać w pomieszczeniach biurowych, to: latem 20-24°C, a zimą 18-22°C.
Poniżej znajduje się wcześniej wymienione rozporządzenie Rady Ministrów w celu zachęcenia do zapoznania się z jego treścią. Warto również zapoznać się z Rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy ( Dz. U. z 2003 r. Nr 169, poz. 1650).