Płatności gotówkowe od 2017 roku

Pod koniec maja zatwierdzone zostały przez Prezydenta zmiany w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych, osób prawnych oraz ustawie o swobodzie działalności gospodarczej. Jedną z głównych zmian jest wprowadzenie od 2017 roku limitu płatności gotówkowych w ramach działalności gospodarczej do maksymalnie 15 tysięcy złotych. Zgodnie z nowym brzmieniem art. 22 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, dokonywanie lub przyjmowanie płatności związanych z wykonywaną działalnością gospodarczą następuje za pośrednictwem rachunku płatniczego przedsiębiorcy w każdym przypadku, gdy jednorazowa wartość transakcji, bez względu na liczbę wynikających z niej płatności, przekracza 15 tysięcy złotych. Dotychczas limit ten wynosił 15 tysięcy euro.
Dodatkową zmianą, jaką wprowadzi nowa ustawa, jest wyłączenie z kosztów uzyskania przychodu kosztu w tej części, w jakiej płatność dotycząca transakcji została dokonana bez pośrednictwa rachunku bankowego. Tym samym podatnicy zobowiązani będą do korygowania kosztów podatkowych w przypadku rozliczenia transakcji z naruszeniem art. 22 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej.
Nowe przepisy będą miały zastosowanie do płatności dokonywanych w roku podatkowym rozpoczynającym się po 31 grudnia 2016 roku. Nie będą miały zastosowania do płatności wynikających z transakcji zawartych przed 1 stycznia 2017 roku, pod warunkiem, że nie naruszają dotychczasowego limitu 15 tysięcy euro. Nowe zasady związane z korektą kosztów podatkowych nie będą stosowane do płatności dotyczących kosztów zaliczonych do kosztów uzyskania przychodów przed dniem wejścia w życie ustawy.
Powyższe zmiany wpłyną również pośrednio na sferę podatku VAT. Dotkną one przede wszystkim podatników wnioskujących o przyspieszony zwrot podatku VAT – w terminie 25 dni. Zgodnie z przepisami zwrot różnicy podatku w terminie 25 dni przysługuje, gdy kwoty podatku naliczonego wykazane w deklaracji, wynikają z faktur opłaconych w całości przez podatnika (z uwzględnieniem art. 22 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej). Zaplanowane od nowego roku zmiany spowodują, że trudniej będzie uzyskać zwrot podatku VAT w trybie przyspieszonym.

Related Posts

Biuro rachunkowe Poznań

01

wrz
Poradniki i artykuły

Termin rozliczenia podróży służbowej

Pracownik powinien dokonać rozliczenia podróży służbowej w terminie 14 dni od jej zakończenia. Powinien przekazać pracodawcy dokumenty potwierdzające poszczególne wydatki oraz oświadczenia zawierające informacje mające wpływ na prawo do poszczególnych świadczeń z tytułu podróży służbowej oraz ich wysokość. Przy braku szczególnych okoliczności, takich jak np. wypadek czy choroba pracownika, niedotrzymanie 14-dniowego terminu na złożenie dokumentów stanowi naruszenie obowiązków pracowniczych. Może zatem pociągać za sobą odpowiedzialność porządkową zatrudnionej osoby. Może to być związane z karą upomnienia lub nagany (art. 108 kodeksu pracy). Podsumowując: Termin rozliczenia podróży służbowej to 14 dni od jej zakończeniu !.

Termin rozliczenia podróży służbowej - Kadry i płace

01

sie
Poradniki i artykuły

Wypłata wynagrodzenia a rozwiązanie umowy

W związku z rozwiązaniem umowy o pracę powinna nastąpić wypłata należnych pracownikowi świadczeń – odpowiedniej kwoty wynagrodzenia, ekwiwalentu pieniężnego za urlop, ewentualnych odpraw, innych świadczeń (np. nierozliczone świadczenia z tytułu podroży służbowych). Należy przyjąć, że dniem wymagalności jest w tym przypadku, ostatni dzień zatrudnienia. Inaczej będzie z tymi tylko składnikami wynagrodzenia, których naliczenie wymaga „zamknięcia” pewnego okresu (np. premia kwartalna uzależniona od wyników wypracowanych przez zespół pracowników) – takie świadczenie wypłacone będzie w terminie przewidzianym w obowiązujących u pracodawcy regulacjach wewnętrznych. Wypłata wynagrodzenia a rozwiązanie umowy

Termin rozliczenia podróży służbowej - Jak rozliczać najem prywatny

29

lip
Poradniki i artykuły

Jak rozliczać najem prywatny

Nowelizacja Polskiego Ładu weszła w życie 1 lipca 2022 roku. Dotyka ona także osób rozliczających przychody z najmu w formie ryczałtu. Zmiana skali podatkowej w trakcie roku ze stawki podatku z 17 na 12 proc. oraz likwidacja ulgi dla klasy średniej. Mogłoby się okazać, że niektóre osoby, które wynajmują np. mieszkanie i wybrały w roku 2022 opodatkowania tych przychodów na zasadach ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych straciłyby na tym wyborze. Postanowiono, że w przypadku osób, które osiągają przychodu z najmu i w roku 2022 zdecydowały się na ryczałt od przychodów ewidencjonowanych będą mogły wybrać opodatkowania tych przychodów w oparciu o skalę[…]

Termin rozliczenia podróży służbowej

01

cze
Poradniki i artykuły

Od lipca duże zmiany w Polskim Ładzie i rozliczeniach PIT

Najprawdopodobniej od 1 lipca podatnicy będą musieli się zmierzyć z nowym brzmieniem przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: ustawa o PIT). Chodzi tutaj m.in. o: obniżenie podatku PIT do 12 proc. (wprowadzenie nowej skali podatkowej)  likwidacja ulgi dla klasy średniej zmiany w możliwości rozliczenia się z dzieckiem przez samotnych rodziców wyższy limit przy uldze na dziecko nowa kwota zmniejszająca podatek możliwość zmiany formy opodatkowania na skalę podatkową możliwość częściowego odliczenia składki zdrowotnej przez wybraną grupę podatników wprowadzenie tzw. hipotetycznego podatku należnego za 2022 r.