Od 1 stycznia 2018 r. ewidencja w formie elektronicznej dla każdej firmy

Od przyszłego roku każdy czynny podatnik VAT, bez względu na to czy jest to duża firma czy mała, będzie zobowiązany prowadzić ewidencję VAT wyłącznie w formie elektronicznej. Żaden podatnik nie musi informować US o zmianie tej zmianie z wersji papierowej na elektroniczną gdyż to będzie obowiązywać każdego.

A zatem jak prowadzić poprawnie ewidencję VAT?

Obowiązkiem każdego czynnego podatnika VAT będzie comiesięczne przesyłanie JPK_VAT do Urzędu Skarbowego. JPK_VAT to inaczej jednolity plik kontrolny i jest on w postać plików XML.  W takim pliku znajdują się:
– dane podatnika (nazwa, NIP, adres, REGON), które są niezbędne do określenia przedmiotu i podstawy opodatkowania,
– wysokości kwoty podatku należnego, korekt podatku należnego,
– kwoty podatku naliczonego obniżającej kwotę podatku należnego, korekt podatku naliczonego,
– kwoty podatku podlegającej wpłacie do urzędu skarbowego lub zwrotowi z tego urzędu, a także
– sprzedaż (uwzględnione wszystkie faktury sprzedaży z danymi firm),
– zakup (uwzględnione wszystkie faktury zakupu z danymi firm).

JPK_VAT ma na celu przyspieszenie czynności sprawdzających i kontrolnych US oraz przeciwdziałać takim zjawiskom jak wyłudzanie VAT-u czy też unikanie opodatkowania.  Aby móc wysyłać taki plik JKP_VAT trzeba być wyposażonym w podpis cyfrowy, inaczej certyfikat, który jest wystawiony przez Centrum Certyfikacji. Jeżeli dokument będzie dobrze utworzony, to wówczas będzie możliwe pobranie potwierdzenia UPO w przeciwnym wypadku będzie trzeba dokonać korekty tego pliku gdyż mogły się pojawić jakieś błędy. Dlatego też warto poświęcić więcej czasu na to aby sprawdzić dokładnie ten plik i by nie powtarzać po raz kolejny tej samej czynności, która i tak stosunkowo zabiera dużo czasu.

Ministerstwo finansów również uspakaja wszystkich przed lękiem wzrostu kosztów za zakup takiego programu do tworzenia takich plików. Na początku przyszłego roku MF udostępni taki bezpłatny program do prowadzenia ewidencji elektronicznej. Nie będzie jednak konkretnie narzucony wzór tego pliku jednak struktura tego pliku jedynie powinna być zachowana.

O tych zmianach można przeczytać  w art. 109 ust. 3. Trzeba pamiętać o tym, że należy przestrzegać wszystkich zasad zwłaszcza gdy ewidencjonujemy sprzedaż paragonową lub z odwrotnym obciążeniem.

Related Posts

Biuro rachunkowe Poznań

01

wrz
Poradniki i artykuły

Termin rozliczenia podróży służbowej

Pracownik powinien dokonać rozliczenia podróży służbowej w terminie 14 dni od jej zakończenia. Powinien przekazać pracodawcy dokumenty potwierdzające poszczególne wydatki oraz oświadczenia zawierające informacje mające wpływ na prawo do poszczególnych świadczeń z tytułu podróży służbowej oraz ich wysokość. Przy braku szczególnych okoliczności, takich jak np. wypadek czy choroba pracownika, niedotrzymanie 14-dniowego terminu na złożenie dokumentów stanowi naruszenie obowiązków pracowniczych. Może zatem pociągać za sobą odpowiedzialność porządkową zatrudnionej osoby. Może to być związane z karą upomnienia lub nagany (art. 108 kodeksu pracy). Podsumowując: Termin rozliczenia podróży służbowej to 14 dni od jej zakończeniu !.

Termin rozliczenia podróży służbowej - Kadry i płace

01

sie
Poradniki i artykuły

Wypłata wynagrodzenia a rozwiązanie umowy

W związku z rozwiązaniem umowy o pracę powinna nastąpić wypłata należnych pracownikowi świadczeń – odpowiedniej kwoty wynagrodzenia, ekwiwalentu pieniężnego za urlop, ewentualnych odpraw, innych świadczeń (np. nierozliczone świadczenia z tytułu podroży służbowych). Należy przyjąć, że dniem wymagalności jest w tym przypadku, ostatni dzień zatrudnienia. Inaczej będzie z tymi tylko składnikami wynagrodzenia, których naliczenie wymaga „zamknięcia” pewnego okresu (np. premia kwartalna uzależniona od wyników wypracowanych przez zespół pracowników) – takie świadczenie wypłacone będzie w terminie przewidzianym w obowiązujących u pracodawcy regulacjach wewnętrznych. Wypłata wynagrodzenia a rozwiązanie umowy

Termin rozliczenia podróży służbowej - Jak rozliczać najem prywatny

29

lip
Poradniki i artykuły

Jak rozliczać najem prywatny

Nowelizacja Polskiego Ładu weszła w życie 1 lipca 2022 roku. Dotyka ona także osób rozliczających przychody z najmu w formie ryczałtu. Zmiana skali podatkowej w trakcie roku ze stawki podatku z 17 na 12 proc. oraz likwidacja ulgi dla klasy średniej. Mogłoby się okazać, że niektóre osoby, które wynajmują np. mieszkanie i wybrały w roku 2022 opodatkowania tych przychodów na zasadach ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych straciłyby na tym wyborze. Postanowiono, że w przypadku osób, które osiągają przychodu z najmu i w roku 2022 zdecydowały się na ryczałt od przychodów ewidencjonowanych będą mogły wybrać opodatkowania tych przychodów w oparciu o skalę[…]

Termin rozliczenia podróży służbowej

01

cze
Poradniki i artykuły

Od lipca duże zmiany w Polskim Ładzie i rozliczeniach PIT

Najprawdopodobniej od 1 lipca podatnicy będą musieli się zmierzyć z nowym brzmieniem przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: ustawa o PIT). Chodzi tutaj m.in. o: obniżenie podatku PIT do 12 proc. (wprowadzenie nowej skali podatkowej)  likwidacja ulgi dla klasy średniej zmiany w możliwości rozliczenia się z dzieckiem przez samotnych rodziców wyższy limit przy uldze na dziecko nowa kwota zmniejszająca podatek możliwość zmiany formy opodatkowania na skalę podatkową możliwość częściowego odliczenia składki zdrowotnej przez wybraną grupę podatników wprowadzenie tzw. hipotetycznego podatku należnego za 2022 r.