Wykreślenie z rejestru podatników VAT

Od 1 stycznia 2017 roku zmienił się szereg przepisów dotyczących podatku od towarów i usług. Jedną z nich jest poszerzenie wykazu przypadków, w których podatnicy VAT i VAT-UE mogą zostać wykreśleni z rejestru.
Do tej pory procedura wykreślenia podatnika dotyczyła jedynie przypadków, w których czynności sprawdzające wykazały, że podatnik nie istnieje lub niemożliwe było skontaktowanie się z nim. Począwszy od 1 stycznia 2017 katalog ten został rozszerzony o poniższe przypadki:

  • dane w zgłoszeniu rejestracyjnym dla potrzeb podatku od towarów i usług (VAT-R) są niezgodne z prawdą;
  • podatnik lub jego pełnomocnik nie stawia się na wezwanie organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej.

Wykreślenie z rejestru podatników VAT

Podstawą do wykreślenia z rejestru podatników, bez konieczności zawiadamiania, jest również:
1). zawieszenie wykonywania działalności gospodarczej na okres co najmniej 6 miesięcy
Jeżeli podatnik w okresie zawieszenia planuje wykonywanie czynności opodatkowanych, to jego obowiązkiem jest zawiadomienie o tym fakcie właściwego naczelnika urzędu skarbowego, ze wskazaniem okresu, w którym określone czynności będą wykonywane. Złożenie takiego zawiadomienia uchroni przez wykreśleniem z rejestru podatników lub zapewni przywrócenie zarejestrowania na wskazany okres. Jeśli jednak okres określony w zawiadomieniu jest krótszy niż okreś zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej, wówczas podatnik podlega wykreśleniu na pozostały okres zawieszenia. Z dniem wznowienia działalności następuje ponowne zarejestrowanie podatnika dla potrzeb podatku VAT, bez konieczności składania zgłoszenia rejestrującego.
2). niewywiązywanie się z obowiązku złożenia deklaracji za 6 kolejnych miesięcy lub 2 kolejne kwartały
Wykreślenie w tym przypadku nie nastąpi, jeżeli podatnik udowodni, że prowadzi opodatkowaną działalność gospodarczą oraz bezzwłocznie dokona złożenia brakujących deklaracji.
3). składanie przez okres 6 kolejnych miesięcy lub 2 kolejnych kwartałów deklaracji „zerowych”
Wykreślenie w tym trybie nie nastąpi, jeśli podatnik wykaże, że składanie zerowych deklaracji wynika ze specyfiki prowadzonej działałności (np. działalności o charakterze sezonowym).
4). wystawianie faktur / faktur korygujących, dokumentujących czynności, które w rzeczywistości nie zostały dokonane
Jeśli podatnik skutecznie udowodni, że „puste” faktury zostały wystawione przez pomyłkę lub bez jego wiedzy, wówczas nie nastąpi wykreślenie z rejestru podatników.
5). posiadanie wiedzy na temat nierzetelnego rozliczania podatku celem osiągnięcia korzyści majątkowych przez dostawców / nabywców biorących udział w dostawie tego samego towaru lub usługi.

Obowiązek zgłoszenia zaprzestania wykonywania transakcji zagranicznych, skutkujący wykreśleniem z rejestru podatników VAT-UE, wynika bezpośrednio z ustawy o VAT (art. 97 ust. 13 i 14). Jeśli podatnik powyższego obowiązku nie wypełnił, to do końca ubiegłego roku wykreślenie następowało, gdy podatnik nie złożył deklaracji podatkowych za 6 kolejnych miesięcy lub 2 kolejne kwartały. O fakcie tym organ podatkowy był zobowiązany poinformować podatnika.
Od 1 stycznia 2017 wykreślenie z urzędu (bez konieczności zawiadomienia podatnika) następuje jeżeli:

  • podmiot złoży zerowe deklaracje VAT-t za 3 kolejne miesiące lub zerową deklarację VAT-7K za jeden kwartał, w których nie wykazał sprzedaży lub nabycia towarów / usług z kwotami podatku do odliczenia lub
  • podmiot przez okres 3 kolejnych miesięcy nie składał informacji podsumowującej VAT-UE pomimo istnienia takiego obowiązku.

Jak deklaruje resort finansów powyższe zmiany są ukierunkowane na podatników, których działania skoncentrowane są na wprowadzaniu do obrotu „pustych” faktur lub wyłudzenia zwrotu podatku.

Wykreślenie z rejestru podatników VAT - Tormot Biuro rachunkowe Poznań
Biuro rachunkowe Poznań

Related Posts

Biuro rachunkowe Poznań

01

wrz
Poradniki i artykuły

Termin rozliczenia podróży służbowej

Pracownik powinien dokonać rozliczenia podróży służbowej w terminie 14 dni od jej zakończenia. Powinien przekazać pracodawcy dokumenty potwierdzające poszczególne wydatki oraz oświadczenia zawierające informacje mające wpływ na prawo do poszczególnych świadczeń z tytułu podróży służbowej oraz ich wysokość. Przy braku szczególnych okoliczności, takich jak np. wypadek czy choroba pracownika, niedotrzymanie 14-dniowego terminu na złożenie dokumentów stanowi naruszenie obowiązków pracowniczych. Może zatem pociągać za sobą odpowiedzialność porządkową zatrudnionej osoby. Może to być związane z karą upomnienia lub nagany (art. 108 kodeksu pracy). Podsumowując: Termin rozliczenia podróży służbowej to 14 dni od jej zakończeniu !.

Termin rozliczenia podróży służbowej - Kadry i płace

01

sie
Poradniki i artykuły

Wypłata wynagrodzenia a rozwiązanie umowy

W związku z rozwiązaniem umowy o pracę powinna nastąpić wypłata należnych pracownikowi świadczeń – odpowiedniej kwoty wynagrodzenia, ekwiwalentu pieniężnego za urlop, ewentualnych odpraw, innych świadczeń (np. nierozliczone świadczenia z tytułu podroży służbowych). Należy przyjąć, że dniem wymagalności jest w tym przypadku, ostatni dzień zatrudnienia. Inaczej będzie z tymi tylko składnikami wynagrodzenia, których naliczenie wymaga „zamknięcia” pewnego okresu (np. premia kwartalna uzależniona od wyników wypracowanych przez zespół pracowników) – takie świadczenie wypłacone będzie w terminie przewidzianym w obowiązujących u pracodawcy regulacjach wewnętrznych. Wypłata wynagrodzenia a rozwiązanie umowy

Termin rozliczenia podróży służbowej - Jak rozliczać najem prywatny

29

lip
Poradniki i artykuły

Jak rozliczać najem prywatny

Nowelizacja Polskiego Ładu weszła w życie 1 lipca 2022 roku. Dotyka ona także osób rozliczających przychody z najmu w formie ryczałtu. Zmiana skali podatkowej w trakcie roku ze stawki podatku z 17 na 12 proc. oraz likwidacja ulgi dla klasy średniej. Mogłoby się okazać, że niektóre osoby, które wynajmują np. mieszkanie i wybrały w roku 2022 opodatkowania tych przychodów na zasadach ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych straciłyby na tym wyborze. Postanowiono, że w przypadku osób, które osiągają przychodu z najmu i w roku 2022 zdecydowały się na ryczałt od przychodów ewidencjonowanych będą mogły wybrać opodatkowania tych przychodów w oparciu o skalę[…]

Termin rozliczenia podróży służbowej

01

cze
Poradniki i artykuły

Od lipca duże zmiany w Polskim Ładzie i rozliczeniach PIT

Najprawdopodobniej od 1 lipca podatnicy będą musieli się zmierzyć z nowym brzmieniem przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: ustawa o PIT). Chodzi tutaj m.in. o: obniżenie podatku PIT do 12 proc. (wprowadzenie nowej skali podatkowej)  likwidacja ulgi dla klasy średniej zmiany w możliwości rozliczenia się z dzieckiem przez samotnych rodziców wyższy limit przy uldze na dziecko nowa kwota zmniejszająca podatek możliwość zmiany formy opodatkowania na skalę podatkową możliwość częściowego odliczenia składki zdrowotnej przez wybraną grupę podatników wprowadzenie tzw. hipotetycznego podatku należnego za 2022 r.